Friday 10 December 2010

♥ RAHSIA DIMURAHKAN REZEKI ♥

Erti murah rezeki adalah rezeki yang mudah atau senang di dapati setelah berusaha dab berikhtiar dengan jalan yang halal. Dan rezeki yang diperolehi itu pula mencukupi keperluan keluarga. Erti mencukupi bukanlah sampai ke tahap pembaziran.
Melalui pembacaan dari sumber yang sahih, ada beberapa rahsia murah rezeki yang yaya boleh kongsi kan bersama.
Beristighfar dan bertaubat
Pokok pangkal yang menjamin turunnya rezeki daripada Allah adalah istighfar dan bertaubat kepada Allah dan kerana Allah SWT. Kalau di ikutkan riwayat al-Nawawi, taubat ini hukumnya wajib! Atas tiap-tiap individu muslim. Taubat membawa maksud “ meninggalkan dosa kerana keburukannya”. Ia perlu kepada tiga syarat jika dosa itu berkaitan dengan Allah SWT.

Meninggalkan dosa

Menyesal atas perlakuannya
Berazam untuk tak melakukannya lagi


TAPI! Jika berkaitan dengan hak terhadap manusia, perlulah kepada syarat ke empat.

Mengembalikan kepada yang mempunyai hak tersebut.


Banyak ayat yang menunjukkan kepada kepentingan taubat dan istighfar sebagai pintu pembuka rezeki dan keredhaan Allah SWT. Contoh terdekat ambil daripada surah Nuh ayat 10-12.

Yaya terangkan maksudnya sahaja,

“Sehingga aku berkata (kepada mereka:‘Pohonlah ampun epada tuhan kamu, sesungguhnya ia Maha Pengampun. (sekiranya kamu berbuat demikian), Ia akan menghantarkan hujan lebat mencurah-curah, kepada kamu ; dan ia akan berikan kepada kamu dengan banyaknya harta kekayaan serta anak-pinak; dan ia akan mengadakan bagi kamu kebun-kebun tanaman, serta mengadakan bagi kamu sungai-sungai (yang mengalir di dalamnya)”

So…mana yang baik sama-sama kita ikuti.. Moga ia menjadi panduan dan pedoman kita bersama..OK!

No comments:

Post a Comment

Leave your comments here , syukran :D