Friday 10 December 2010

♥ SOLAT ITU MUDAH! ♥

Sejak dua menjak ini terlalu banyak persoalan mengenai agama bermain dalam fikiran Yaya sehinggakan kadangkala wujud rasa rendah diri di dalam diri Yaya. Seronok pabila membaca artikel-artikel bagaimana mendapatkan khusyuk di dalam Solat. “Solat Itu Mudah”, hurmm ringkas dan padat maknanya. Yaya akui kelemahan diri yang kadangkala ketika solat banyak perkara-perkara duniawi bermain dalam minda Yaya. Ada yang menyatakan pabila khusyuk, ketika rukuk dan sujud kepadaNya, terasa sekali ketenangan ruas-ruas tulang dan otot menjadi tenang. Ketika tasbih di ucapkan dengan penghayatan seolah-olah memberikan pujian di hadapan Allah SWT dan terasa sekali desiran hati akan sentuhan kalimah Tayyibah menyusup dengan jelas ke dalam hati. Subhan Allah. Solat yang khusyu' akan memudahkan segala urusan kehidupan kita.

p/s : Silent kan Hp ketika Bersolat!. Hormati Orang lain juga.
Allah berfirman di dalam Surah Al Mukminun {23} : 1-2
Maksudnya :

"Sungguh beruntung orang-orang beriman, yang di dalam solatnya di lakukan dengan khusyu."


Selain itu solat juga di lakukan oleh orang-orang MUNAFIK!. HAH! Yang ni mudah-mudahan kita di jauhi. Bimbang Yaya tentang perkara ni.

Sepertimana Firman Allah SWT di Dalam surah An Nisaa {4}: 142

"Sesungguhnya orang-orang munafik itu menipu Allah. Dan Allah juga akan membalas atas tipuan tersebut. Mereka itu apabila melaksanakan solat di lakukan dengan perasaan MALAS, dan mereka tidak serius di dalam mengingati Allah SWT kecuali sedikit sahaja."


Na’uzubillah…

Allah SWT dah mempermudahkan kepada kita mengenai solat. Contohnya ketika bermusafir kita diberi kelonggaran untuk melakukan jama & Qasar. Bukankah itu dimudahkan? Ini kerana Allah SWT dah kurniakan ruksah dalam beribadat, maka lebih beradab sekiranya kita menggunakannya, ia adalah suatu pemberian istimewa kepada hamba-hambaNya.....

cube saudara beria2 benar utk memberikan hadiah kpd seseorang, tetapi dia menolaknya.....apakah perasaan anda....sudah tentu berkecil hati...Walaupun islam itu mudah, tetapi soal keimanan tidak boleh di pandang ringan. Di zaman mutakhir ini terlalu banyak perkara-perkara pelik yang berlaku membuatkan hati Yaya tak tenang melihat situasi ni. Harap moga-moga kita semua Di lindungi oleh Nya. Insha’Allah.

Sebelum tutup entri ni yaya nak kongsi satu artikel bagaimana untuk kita peroleh rasa khusyu dalam solat. Kalau boleh luangkan sedikit waktu sekitar 2 jam. Pakai pakaian yang bersih dan harum serta carilah tempat yang tenang sehingga kita semua dapat melakukan dengan baik. Sebaik-baiknya berwudhu dahulu. Dan cubalah dengan melakukan solat sunnah dahulu.

Mudah-mudahan Allah SWT memberikan rasa khusyu’ kepada kita semua. Insha’Allah.

No comments:

Post a Comment

Leave your comments here , syukran :D